Wednesday, April 13, 2011

PROTON WIRA KUAT MAKAN MINYAK

Saya menggunakan kereta Proton Wira Aeroback(4g15) manual, rim 16 inci, tahun 1994.

SOALAN:
Mengapa kereta saya kuat makan minyak sedangkan saya dah tukar rim standard pun lebih kurang sama sahaja.Usia kereta saya sudah mencecah 16 tahun.

JAWAPAN:
Kemungkinan enjin kereta saudara memerlukan penyelenggaraan yang menyeluruh (general overhaul) kerana mungkin banyak bahagian  yang telah rosak, kebocoran dan perlu diganti. Ini boleh menjejaskan penjimatan minyak dan jangka hayat enjin anda.

8 comments:

  1. Saya menhadapi masalah lampu kereta depan...tidak mahu padam,sedangkn suis sudah di tutup, sehingga saya terpaksa cabut kabel bateri ketika parking..tolong jelaskn apa yg harus saya lakukan...

    ReplyDelete
  2. Satria neo saya ada masalah enjin akan mati secara tiba2 bila aircond dihidupkan dlm jangkamasa yg lama dalam keadaan kereta tidak berjalan. Kadang2, enjin juga akan mati tiba2 dalam keadaan saya sedang memandu, setelah sebelum itu saya hidupkan aircond dalam keadaan kereta tidak berjalan. Adakah sistem aircond saya bermasalah? Atau ada komponen lain yang bermasalah?

    ReplyDelete
  3. Salam..sy ade 1 masalah yg besar.masalah nye ialah..kereta sy mngalami masalah bahan api yg larong teramat sgt.bru2 ni sy ade mngisi petrol sbnyk rm20.kmudian sy memandu kurang lebih 6-7km.sy tekejut apabila isyarat minyk sy menyala.x mngkin begitu larong minyk yg sy isi tdi.selang bberapa ari lepas tu sy isi rm10..lagi la terasa larong sbb sy drive tak smpai 2km pon.isyarat mnyk sy dah menyala..jd,blh sy tau apakah punca nye...dan apakah yg perlu sy buat..

    ReplyDelete
  4. Salam..haritu saya baru lepas hantar bengkel sebab enjin masuk air dari radiator masa lepas accident..kemudian pomen tu potong head enjin tu..nak tanya..kereta saya still boleh jalan jauh ke selepas head enjin dipotong?

    ReplyDelete
  5. Sy dah general overhaul tp masih juga kuat..1liter /1km.X tau dah apa masalah

    ReplyDelete
  6. Sy pakai krta perdana v6,apabila bawa lebih kurang 10minit menggunakan aircond ia mati tiba2,tnpa aircond ok..kena tnggu hmpr 10minit bru blh start kembali.apa maasalah nya tuan..

    ReplyDelete
  7. Saya pakai alza auto thn 2013.
    Sy x suka guna mood parking. Biasenya sy akan tukar di D ke N dan terus tekan foot brake, adalah cara ini salah mohon pencerahan.
    Sy jg ada dgr org kata
    1. klu nk tukar ke P kene buat dari D ke N tarik hand brake lpskan brake dan terus ke P
    2. Klu dari D tukar step by step dgn tunggu dlm 1 ke 2 second ke N R dan P
    Yg mane 1 yg terbaik boss, tq

    ReplyDelete
  8. Saya pakai alza auto thn 2013.
    Sy x suka guna mood parking. Biasenya sy akan tukar di D ke N dan terus tekan foot brake, adalah cara ini salah mohon pencerahan.
    Sy jg ada dgr org kata
    1. klu nk tukar ke P kene buat dari D ke N tarik hand brake lpskan brake dan terus ke P
    2. Klu dari D tukar step by step dgn tunggu dlm 1 ke 2 second ke N R dan P
    Yg mane 1 yg terbaik boss, tq

    ReplyDelete